DIMENSIONS - Digital Art ● since 1859 | Pittlerwerke, Leipzig

19. April - 09. Juli 2023

Längst hat die Digitalisierung auch die Kunst erreicht - weltweit erfinden Künstler*innen neue digitale Räume und Erzählungen. DIMENSIONS zeigt, dass es sich hierbei weniger um einen neuen Trend, sondern um eine Konstante der Kunstgeschichte handelt, die vom Dialog neuer Technologien und künstlerischer Ausdrucksweisen geprägt ist.

Auf 10.000 qm werden rund 60 Kunstwerke vom 19. Jh. bis heute gezeigt und so ein Ausstellungserlebnis geschaffen, das auf faszinierende Weise greifbar macht, wie Kunst und technologische Entwicklungen zusammenhängen. Der Ausstellungsort, eine imposante Maschinenfabrik aus der Zeit der Industrialisierung, steht für eine Epoche, in der die Technik schon einmal das gesellschaftliche Leben revolutioniert hat und ist prädestiniert für das Thema der Ausstellung.

DIMENSIONS - Digital Art ● since 1859 | Pittlerwerke, Leipzig

April 19 - July 9, 2023

Digitalization has always embraced art; and today, aritsts worldwide are creating new digital spaces and narratives. DIMENSIONS shows how art has been shaped by the dialogue between new technologies and artistic forms of expression throughout history.

Around 60 artworks from the 19th century to the present will be shown in a space covering 10,000 square meters, creating a singular exhibition experience that explains how art and technological developments are interrelated. The venue, an impressive industrialization-era machine factory, creates a fitting symbolic home for the exhibition: the machinery that once revolutionized society has been replaced with today's digital art revolution

WU Ziyang, Where Did Macy Go?, 2020, Digitales Farbvideo mit Sound // Color digital video with sound, 8 Min., 53 Sek. © Ziyang Wu, Foto: Digital Art Festival Taipei // Photo: Digital Art Festival Taipei
WU Ziyang, Where Did Macy Go?, 2020, Digitales Farbvideo mit Sound // Color digital video with sound, 8 Min., 53 Sek. © Ziyang Wu, Foto: Digital Art Festival Taipei // Photo: Digital Art Festival Taipei
Ryoji IKEDA, data-verse 1, 2019 , Courtesy of the Artist and Audemars Piguet Contemporary © Ryoji Ikeda, Foto: Julien Gremaud
Emmanuel CARLIER, Kiss, 1993, 50 Synchronisierte Kameras // 50 synchronized camera, 40 Sekunden // 40 seconds © Emmanuel Carlier
Ken FURUDATE, Shusu / Moiré #32673723 - Satin Weave (Deformed by Noise), 2021 © Ken Furudate; Courtesy of HOSOO Gallery, Foto: Kotaro Tanaka // Photo: Kotaro Tanaka
Shiro TAKATANI, ST\LL for the 3D Water Matrix, 2014 © Shiro Takatani, Foto: Patrik Alac // Photo: Patrik Alac
Ivana FRANKE, Center, 2004, Installationsansicht: Lauba, Zagreb // Installation view: Lauba, Zagreb, 320 x 320 x 320 cm, Konstruktion aus rostfreiem Stahl, Stahldraht, Monofilament, zwölf Spotlights // Stainless steel construction, steel wire, monofilament, twelve spotlights, Courtesy LAUBA © Ivana Franke/VG Bild-Kunst, Bonn 2023, Foto: Damir Žižić // Photo: Damir Žižić
Ulf LANGHEINRICH, ALLUVIUM, 2010-17, 360° 3D stereoskopischer Film für AVIE // 360° 3D stereoscopic film for AVIE, Courtesy and © Ulf Langheinrich und VG Bild-Kunst, Bonn 2023
Kat MUSTATEA, Voidopolis, 2021, 5 Bücher // 5 books, 29 x 22 cm, Courtesy and © Kat Mustatea
CHOE U-Ram, Urbanus Female, 2006, Metallische Materialien, Maschinenteile, Halogenmetalldampflampe, elektronische Geräte (CPU-Board, Motor) // Metallic material, machinery, metal halide lamp, electronic device (CPU board, motor), Geschlossen: 103 x 103 x 241 (H x B x D) cm; geöffnet: 389 x 389 x 233 cm (H x B x D) // Closed: 103 (h) x 103 (w) x 241 (d) cm; open: 389 (h) x 389 (w) x 233 (d) cm, Courtesy and © U-Ram Choe Foto: Sangtae Kim // Photo: Sangtae Kim
Jean Michel BRUYÈRE, with Matthew McGINITY, Delphine VARAS and Thierry ARREDONDO La Dispersion du Fils, 2008-23, Generatives stereoskopisches 3D-360° Kunstwerk // 3D 360° generative stereoscopic artwork, Courtesy and © Jean Michel Bruyère
Golnaz BEHROUZNIA & Dominique PEYSSON, Phylogenèse Inverse, 2022, 12 Objekte unter Plexiglas // 12 objects under plexiglass, Szenografische Gestaltung: Rémi Boulnois // Scenographic design: Rémi Boulnois, Ton design: Florent Colautti // Sound design: Florent Colautti, Courtesy and © Golnaz Behrouznia, Dominique Peysson and Rémi Boulnois and © VG Bild-Kunst, Bonn 2023 for Golnaz Behrouznia
Innenansicht // Inside view Pittlerwerke Leipzig, 2019 © Pittlerwerke Leipzig, Foto: Anika Dollmeyer // Photo: Anika Dollmeyer
WU Ziyang, Where Did Macy Go?, 2020, Digitales Farbvideo mit Sound // Color digital video with sound, 8 Min., 53 Sek. © Ziyang Wu, Foto: Digital Art Festival Taipei // Photo: Digital Art Festival Taipei
WU Ziyang, Where Did Macy Go?, 2020, Digitales Farbvideo mit Sound // Color digital video with sound, 8 Min., 53 Sek. © Ziyang Wu, Foto: Digital Art Festival Taipei // Photo: Digital Art Festival Taipei
Ryoji IKEDA, data-verse 1, 2019, Courtesy of the Artist and Audemars Piguet Contemporary © Ryoji Ikeda, Foto: Julien Gremaud
Emmanuel CARLIER, The man with red hair, 1993, 50 Synchronisierte Kameras // 50 synchronized cameras 40 Sekunden // 40 seconds © Emmanuel Carlier
LU Yang Doku – Digital Alaya, 2022, Courtesy of the artist & Jane Lombard Gallery © Yang Lu, Foto: Arturo Sanchez // Photo: Arturo Sanchez
François WILLÈME Selbstbildnis, um 1860- 1865, Fotoskulptur, Gips // photosculpture, gypsum ca. 36 x 14,5 x 14,5 cm © ALBERTINA, Wien, Dauerleihgabe der Höheren Graphischen Bundes-Lehr und Versuchsanstalt, Foto: Bruno Klomfar, Vienna // Photo: Bruno Klomfar, Vienna
DUMB TYPE, MEMORANDUM OR VOYAGE, 2014, Installationsansicht: Museum of Contemporary Art Tokyo, 2014 // Installation view: Museum of Contemporary Art Tokyo, 2014, Audio-Visuelle Installation // Audio-Visual installation Dauer: 18 Minuten // Duration: 18 minutes, Größe: 2.25m x 16m // Size: 2.25m x 16m, Courtesy and © DUMB TYPE, Foto: Shizune Shiigi // Photo: Shizune Shiigi
Kurt HENTSCHLÄGER, ZEE, 2008, Audio-visuelle Umgebung: künstlicher Nebel, Stroboskope, Pulslicht, Surround-Sound // Audio-visual environment: artificial fog, strobo-scopes, pulse lights, surround sound, Courtesy and © Kurt Hentschläger 2008–2023
Sarah KENDERDINE & Jeffrey SHAW, Leonardo Da Vinci’s Virgin of the Rocks AR (LdV.VotR.AR), 2019, 720 x 650 x 300 cm (variable), Courtesy and © Sarah Kenderdine & Jeffrey Shaw
Jean Michel BRUYÈRE, with Matthew McGINITY, Delphine VARAS and Thierry ARREDONDO La Dispersion du Fils, 2008-23, Generatives stereoskopisches 3D-360° Kunstwerk // 3D 360° generative stereoscopic artwork, Courtesy and © Jean Michel Bruyère
Jean Michel BRUYÈRE / LFKs Le Chemin de Damastès (The path of damastes), 2008, 21 Krankenhausbetten, verkabelt für Bewegung und Synchronisation der Tonspur durch den Computer, weißes Bettzeug // 21 hospital beds, wired for movement and soundtrack synchroni-sation by computer, white bedding, Courtesy and © Jean Michel Bruyère / LFKs
Außenansicht // Outside view Pittlerwerke Leipzig, 2018 © Pittlerwerke Leipzig, Foto: Anika Dollmeyer // Photo: Anika Dollmeyer
Innenansicht // Inside view Pittlerwerke Leipzig, 2019 © Pittlerwerke Leipzig, Foto: Anika Dollmeyer // Photo: Anika Dollmeyer